Ванько та кінь
Ванько та кінь
Жив цар і цариця. Тоді в цього царя вмерла жінка. І він узяв другу собі жінку, мачуху (у нього залишився син). А в цього сина був кінь такий, що розмовляв з людьми. І цього сина не любила мачуха. Одного разу він іде в школу, заходе до коня, а кінь і каже:
— Іди, Ванько, в школу, а із школи як ітимеш, обов’язково зайдеш до мене.
Він заходить із школи до коня, а кінь і каже йому:
— Сьогодні, Ванько, усе-все їж, а молока не пий, віддай котові.
Він так і зробив. Прийшов у хату, мати каже:
— Сідай, Ванько, обідати.
Насипала йому їсти, він поїв усе: перше й друге, а молоко…
— Пий молоко гаряче!
Каже:
— Я не хочу.
Взяв та й вилив котові. Кіт через певний час пропав. Іде в школу, знов заходить до коня. Кінь і каже:
— Сьогодні, Ванько, як ітимеш із школи, обов’язково зайдеш до мене.
Ось він приходить із школи, до коня заходить, кінь і каже:
— Сьогодні, все їж, а м’яса не їж, віддай його собаці.
Він так і зробив: все-все поїв, а м’яса не схотів їсти, віддав собаці. Собака через певний час і пропав.
Тоді мачуха бачить, що він заходить до коня і кінь йому про все розповідає. «Захворіла» вона ніби й каже:
— Щоб мені вбили коня й дали з нього печінку.
Цей Іван пішов у школу. Із школи йде, заходить до коня. Кінь плаче і каже: «Ваньку, доведеться нам розстатися з тобою. Мачуха захворіла і сказала: щоб мене вбили і дали з мене печінку, тоді вона видужає».
Цей хлопчик пішов до батька:
— Тату, давайте вб’ємо отого коня, що воду возить!
Вони вбили того коня, витягли печінку, дали мачусі. Вона з’їла її й одужала. Знов іде хлопець у школу. Із школи заходить до коня, а кінь плаче, аж по копитах сльози ллються.
Каже:
— Сьогодні, Ваньку, усе-усе їж, а пирогів з маком не їж.
Він так і зробив: усе-усе поїв, а пиріг віддав котові, пропав і цей кіт.
Тоді мачуха зрозуміла, що кінь живий, і каже:
— Я так захворіла, що мені треба печінку з оцього коня. Тільки щоб перед моїми очима його розстріляли і витягли печінку, я тоді видужаю.
Приходить Ванько із школи, а кінь плаче і каже:
— Ваньку, як виведуть мене розстрілювати, так ти скажи: «Дайте, тату, я на цьому коневі покатаюся в останнє».
Ну, приходе він додому, а батько й каже:
— Так, Ваньку. Наша мама дуже захворіла і просить із коня печінку, і щоб його на її очах розстріляли.
Виводять цього коня, а Ванько й просить:
— Дайте, тату, я на ньому покатаюсь в останнє.
Він сідає на коня, а кінь і каже йому: «Сідай рівненько, Ваньку, і держись міцненько!»
Він як сів, раз об’їхав кругом дому по дворі, другий раз об’їхав, а третій раз як розігнався, перескочив через ворота і пішов у степ. Ждали вони, ждали, думали, що він покатається та й приїде, а його немає.
А ті тікають у чужу землю. Ось цей батько осідлав коней хороших і посилає вершників, щоб його забрали.
А вони їдуть, та їдуть усе, далеко вже заїхали. Тоді кінь і каже:
— А встань, Ванько, прислухайся до сирої землі, чи нічого не чути?
Він встав і каже:
— Кінський тупіт, людський шум.
— То ж, — каже, за нами женуться. Давай я стану отарою овець, а ти пастухом. Як будуть під’їжджати, скажеш: «Двадцять п’ять років я служу, пасу вівці, та нікого не бачив. Найперших вас».
Ось доїжджають три вершники, а він пасе овець. (Кінь став отарою овець, а цей Іван пастухом.) Вони приїжджають, привіталися та й кажуть:
— Сюди ніхто не проїжджав?
Каже Ванько:
— Ні, двадцять п’ять років служу, пасу овець, а нікого не бачив, найперших вас.
Ну, вони побалакали й повернулись.
Вернулися, приїхали до царя, а цар і каже:
— Ну що, догнали?
— Ні.
— А що ви бачили?
Кажуть:
— Пастух пас вівці.
— Ото ж, — каже, — й вони. Треба було над вівцями шаблею махнуть навхрест і з них була б кров, а пастуха забрати. То ж був Іван, так і зробите.
Ванько з конем їдуть і їдуть, а ці навздогін за ними!
Знов кінь каже:
— А встань, Ванько, прислухайся до сирої землі. Чи нічого не чути?
Каже:
— Кінський тупіт, людський шум.
— То ж за нами женуться. Давай я стану церквою, а ти попом. Будеш, — каже, — правити. Як зайдуть, спитають, чи ніхто не заходив, скажеш: «Двадцять п’ять років служу, нікого не бачив, найперших вас».
Ось він, кінь, став церквою, а Ванько попом.
Приїжджають ці вершники, заходять у церкву, питаються:
— Отче, давно служите?
Каже:
— Двадцять п’ять років служу.
— Ніхто до вас не заходив?
Каже:
— Не було нікого, найперші ви.
Ну що ж, обернулися вони і поїхали назад. Приїжджають до царя, а цар і питає:
— Наздогнали?
— Ні.
— Що ви бачили?
Кажуть:
— Доїхали — церква, а в церкві править отець. Більш нікого не бачили.
Попиталися, каже: «Нікого не бачив, найперших вас».
— Ото ж, — каже, — й вони. Треба було по церкві махнути навхрест шаблею, а попа забрати — ото ж і він. Гайда, так і зробите.
Тільки вернулися вершники, перетворилися: священик — в Івана, а церква — у коня, і поїхали далі їдуть і їдуть.
Знов кінь каже:
— Встань, Ванько, прислухайся до сирої землі, чи нічого не чути?
Він устав, каже:
— Кінський тупіт, людський шум.
— То ж, — каже, — за нами женуться.
Давай, я стану морем, а ти качуром, до берега не припливай, а плавай, — каже, — посередині, щоб не вловили.
Вершники приїхали. Море… і качур плаває. Обернулися, постояли… Не видно ніде ні кого і нема ніде нічого, повертаються назад до царя, а цар і питає:
— Ну що, догнали?
— Ні.
— А що ви бачили?
Кажуть:
— їхали, їхали, кругом — степ, а тоді стало море і качур плаває.
— Ото ж, — каже, — й вони. По морю треба було шаблею навхрест махнути — з його була б кров, а качура забрати — то ж саме й Іван. Гайда, так і зробите.
Поки ті вернулися назад, а Ванько з конем приїхали в чужу землю, переїхали границю та й досі живуть там. Бачив, ходять уже старенькі.
Жесть, казочка досить оптимістично починається…. змістовна і повчальна…. ЖАХ…